برندینگ پزشکی

نقش کیفیت ارائه خدمات در توسعه صنعت گردشگری سلامت

نقش کیفیت ارائه خدمات در توسعه صنعت گردشگری سلامت  به این صورت است که : سالانه تعداد زیادی از گردشگران به منظور معالجه به کشورهای دیگر سفر میکنند و ضمن استفاده از خدمات درمانی و پزشکی، به بازدید از نقاط دیدنی کشورها میپردازند. این شیوه از گردشگری در حال حاضر در اکثر کشورهای دنیا معمول شده است و به عنوان یکی از ابعاد گردشگری به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک می نماید. با توجه به کم هزینه بودن و پردرآمد بودن این صنعت، بسیاری از کشورهای درحال توسعه، توجه خود را بر این بخش از صنعت متمرکز و برای آن برنامه ریزی میکنند.

بیماران نیز علاوه بر خدمات ارزان درمانی، به دنبال کیفیت قابل قبول و البته شرایط مناسب اقامت می گردند. به همین علت بیماران مسیر کشورهایی را در پیش گرفتند که بتوانند علاوه بر قیمت و کیفیت، از اقامت مناسبی هم برخوردار باشند.

ایران هم یکی از کشورهایی است که علاوه بر جاذبه های فراوان گردشگری، قابلیت های مناسبی در زمینه درمان دارد با این حال و با وجود همه این پتانسیل ها، تاکنون ساز و کار مناسبی برای هدفمند شدن این صنعت در ایران وجود نداشته و وجود دلال ها نیز زنگ خطری برای فراری دادن بیماران خارجی محسوب می شد. افرادی که تنها به بازاریابی و آوردن بیمار به داخل کشور می پردازند و خدمات را با قیمت های گزاف به آنها ارائه می کنند و حتی شرایط اقامتی مناسبی نیز برای این گردشگران آماده نمی نمایند.

طبق بررسی صورت گرفته در IHRC  ) The International Healthcare Research Center), ایران با وجود داشتن پزشکان حرفه ای و مراکز درمانی پیشرفته و استاندارد و با در نظر گرفتن هزینه پایین تر نسبت به کشورهای رقیب, درزمینه شاخص گردشگری سلامت در رتبه ۴۱ جهان قراردارد.

این رتبه بندی بر اساس ۳ فاکتور بررسی محیطی کشور مقصد (فرهنگی, سیاسی و اقتصادی),  بررسی صنعت پزشکی (مراکز درمانی, امکانات پزشکی و زمان انتظار) , و کیفیت خدمات ارئه شده به توریسم انجام شده است. کشورهای پیشرو در این دسته بندی به صورت زیر عنوان شده اند:

توریسم پزشکی

در تصویر زیر امتیاز دهی و رتبه بندی ایران قابل مشاهده می باشد:

توریسم پزشکی

در رتبه بندی منطقه ای مهمترین رقبای منطقه ای ایران, کشورهای دبی و ترکیه می باشند، دبی با امتیاز میانگین ۶۷.۵۴ در رتبه ۱۶ جهانی و اول منطقه ای (تصویر ۴) و ترکیه با امتیاز میانگین ۵۹.۴۹ در رتبه ۳۲ جهانی (تصویر ۳) قرار دارد.

توریسم پزشکی

آنچه که از امتیاز بندی های فوق بر می آید مشخص می نماید که بهبود رتبه بندی ایران در صنعت پررقابت توریسم پزشکی و افزایش مراجعه بیماران خارجی به مراکز درمانی کشور, نیازمند بازبینی در ارائه خدمات به گردشگران سلامت در کنار فرهنگ سازی و بهبود سطح کیفی امکانات درمانی کشور می باشد.

کشور دبی با راه اندازی دو ناحیه اقتصادی آزاد پزشکی و ارائه خدمات برنامه ریزی شده و حرفه ای به گردشگران به خوبی توانسته در جذب روزافزون بیماران خارجی به آن کشور موفق عمل نماید حال آنکه کشور ما با داشتن پتانسیل های بسیار در این زمینه تنها به علت سودجویی عده ای نا متخصص روزبه روز در حال عقب افتادن از رقبای منطقه ای خود می باشد.

با توجه به مطالب فوق به نظر می رسد در این زمان, کم هزینه ترین اقدام جهت بهبود وضعیت صنعت توریسم پزشکی, برنامه ریزی و ضرورت بخشی به ارائه خدمات حرفه ای در خور نیاز بیماران خارجی و همراهان آنها توسط افراد متخصص این حوزه باشد.

قبل از عزیمت بیمار به ایران می بایست نیازهای بیمار و همراهان ایشان به خوبی شناخته شده باشد و به محض ورود به ایران, بیمار این برنامه ریزی و زمانبندی دقیق را حس نماید, تمامی خدمات ارائه شده به ایشان می باست مطابق با بالاترین استانداردهای موجود و بدون خطا انجام پذیرید و در عمل تجربه سازی بیمار از همان بدو ورود آغاز و تا پایان اقامت او در ایران و عزیمت به کشور مبدا و رسیدن به مقصد ادامه داشته باشد.

گردشگر سلامت با داشتن رضایت و حس تجربه خوب از این خدمات پس از بازگشت به مقصد به عنوان تریبون تبلیغ برای صنعت گردشگری سلامت ایران عمل می نماید و این امر به بهبود اعتبار صنعت گردشگری درمانی کشورمان به خوبی کمک خواهد کرد.

نویسنده: روزبه اله مرادی

مدیر
بدون نظر

ارسال نظر

نظر
نام
ایمیل
وب سایت